Baza wiedzy
Po raz pierwszy w Monolitowej historii publikujemy podsumowanie roku, w którym dzielimy się naszymi najciekawszymi projektami, wdrożeniami oraz newsami z wewnątrz firmy.
Firma Monolit IT składa się 4 głównych działów. Są to: Dział Sieci i Bezpieczeństwa IT, Dział Platform Przetwarzania Danych, Serwis i Outsourcing Usług IT oraz Dział Produkcji Oprogramowania zajmujący się tworzeniem oprogramowania na zamówienie, jak i produktów własnych oraz ich serwisowaniem. Sztandarowe nasze produkty to: HFC Monitoring czyli zaawansowany system do monitorowania infrastruktury HFC dla operatorów telewizji kablowych, NetQM czyli system monitorowania jakości usług internetowych i SignaturiX – innowacyjny system odręcznego podpisu elektronicznego. Do grona produktów Monolit IT w obszarze oprogramowania w 2019 roku dołączył także Planner – system wspomagający zarządzanie czasem pracowników.
SignaturiX – system odręcznego podpisu elektronicznego.
W 2019 roku możemy pochwalić się kilkoma bardzo ciekawymi wdrożeniami, które pokazują jak wszechstronny jest to system oraz jak różne w swoim funkcjonowaniu organizacje mogą go z sukcesem stosować. W SignaturiX oraz tablety Samsung zostali wyposażeni pracownicy czołowej polskiej firmy windykacyjnej. Dzięki naszemu rozwiązaniu dokumenty w wersji elektronicznej mogą być podpisywane na miejscu – w domu Klienta, bez konieczności skomplikowanej procedury papierowej. Wdrożenie SignaturiX miało na celu nie tylko ograniczenie kosztów procesu, ale przede wszystkim zwiększenie jego skuteczności.
Inną interesującą realizacją było wdrożenie SignaturiX w obszarze służby zdrowia. Nasz system został wykorzystany do podpisywania ankiet pacjentek w mammobusach. Dzięki SignaturiX możliwe stało się podpisywanie ankiet na dużych ekranach komputerów all-in-one (Elcom UniqPC). Dzięki „depapieryzacji”, elektroniczna ankieta może być wstępnie wypełniona, a błędne dane rozpoznawane i eliminowane online. Nowy proces pozwala na znaczną oszczędność czasu pacjentek i personelu. W niedalekiej przyszłości planowane jest także wykorzystanie SignaturiX przez specjalistów wykonujących badanie – tym razem na signpadach Elcom SecureSign. To wszystko dzięki naszej filozofii: jeden SignaturiX, wiele urządzeń. Korzyści zarówno dla firmy medycznej, jak i jej pacjentek są nie do przecenienia.
Zdecydowanie największym wdrożeniem SignaturiX, które rozpoczęliśmy w 2019 roku, jest projekt realizowany dla firmy InPost. Jak działa system eSmartCourier pisaliśmy już za pośrednictwem naszych kanałów społecznościowych, tj. Linkedin (dołącz >>) i Facebook (dołącz >>). Serdecznie zachęcamy do zapoznania się z projektem na naszym kanale YouTube (zasubskrybuj >>) rozwiązania eSmartCourier Monolit IT dla InPost (zobacz >>).
O nowościach w systemie elektronicznego podpisu biometrycznego SignaturiX pisałem na łamach naszego bloga pod koniec 2019 roku. Zachęcam do lektury „Nowości w SignaturiX” (więcej >>).
HFC Monitoring i NetQM.
HFC Monitoring i NetQM to kolejne autorskie systemy Monolit IT, które bardzo dynamicznie w 2019 roku rozwijaliśmy i z sukcesem wdrażaliśmy u naszych klientów. O tym, jakie nowe funkcjonalności zostały zaimplementowane, mogliście się przekonać w czerwcu 2019 roku podczas targów Angacom w Kolonii. Zapraszam do zapoznania się z materiałem pokazującym funkcjonalności systemu HFC Monitoring (więcej >>). Warto zaznaczyć, że system HFC Monitoring dla operatorów telewizji kablowych działa nie tylko u polskich dostawców TV i Internetu.
Planner.
2019 rok to dla nas także powstanie nowego produktu – systemu Planner. Aplikacja ma na celu ułatwienie zadań związanych z ewidencją czasu pracy. Sercem systemu jest kalendarz, dzięki któremu możemy prowadzić ewidencję różnego rodzaju zadań, a także planować czas wolny. Na podstawie danych wypełnianych przez pracowników umożliwia kontrolę zaawansowania prac, realizacji budżetu projektów przez osoby zarządcze. System dostarcza również różnorodne raporty, wykresy etc. Gradacja zadań, praca w projektach i klasach/działach, tworzenie zespołów projektowych, rozbudowany mechanizm publikacji i uprawnień to tylko niektóre z funkcjonalności tworzących przyjazne i praktyczne rozwiązanie wszędzie tam, gdzie ludzie pracują nad realizacją projektów. Pierwsze wdrożenia Plannera zrealizowaliśmy w biurze projektowym, gdzie system jest produkcyjnie używany od początku 2020 roku.
Wytwarzanie oprogramowania. Audyt oprogramowania. Serwis oprogramowania.
W mijającym roku nie tylko rozwijaliśmy własne oprogramowanie, ale również bardzo intensywnie wspieraliśmy naszych klientów w tworzeniu aplikacji dedykowanych. Przykładem może być aplikacja na iPady usprawniająca pracę kontrolerów stacji paliw. Wyprodukowany przez nas system umożliwia zastąpienie procesu papierowego jego elektronicznym odpowiednikiem, co skraca czas poświęcony na codzienne zadania.
Dział Produkcji Programowania to nie tylko stricte programowanie, ale również przeprowadzanie audytów bezpieczeństwa aplikacji, o których często firmy zapominają. O tym, jakie to ważne, przekonał się jeden z naszych Klientów. Dzięki wykonanemu przez nas audytowi oprogramowania firmy trzeciej wykryliśmy wiele podatności i zagrożeń. Dzięki audytowi wprowadzono szereg poprawek bezpieczeństwa, zabezpieczeń w aplikacji, jeszcze przed jej produkcyjnym uruchomieniem. Dzięki temu zarówno my, jak i nasz klient, możemy spać spokojnie.
Nie zapominajmy o serwisie oprogramowania, który od wielu lat świadczymy dla jednej z TOP3 giełdowych spółek w Polsce. Oprócz bieżącego utrzymania 6 ważnych systemów, zrealizowaliśmy u tego Klienta także kilka projektów powiązanych, takich jak np. upgrade technologiczny, budowa nowych raportów czy audyty zmian realizowanych przez innych Dostawców.
Bezpieczeństwo IT. Sieci komputerowe. Platformy przetwarzania danych.
W mijającym roku działem pracującym na 200% był Dział Bezpieczeństwa IT (pełny zakres usług >>). Jako że informacje o naszych klientach nierzadko nie mogą być ujawniane w aspekcie bezpieczeństwa IT, możemy pochwalić się tylko informacją, że żaden z naszych klientów, pomimo wielokrotnych prób włamań do systemów i struktur IT nie doznał uszczerbku, a żadne z prób włamań nie okazało się skuteczne dla cyberprzestępców. Tylko tyle i aż tyle. Warto pamiętać, że bezpieczeństwo IT to nieustanne gonienie za uciekającym króliczkiem – ważne, aby goniący był szybki i skuteczny, a goniony jak najwolniejszy. To, co istotne, to coraz więcej Klientów zauważa także potrzebę ochrony aplikacji/danych w chmurze, co oznacza, że świadomość naszych Klientów nieustannie wzrasta, również dzięki nam.
Tradycyjnie w mijającym roku realizowaliśmy też dużo projektów z zakresu platform przetwarzania danych, systemów backup’owych, sieci LAN/WAN/WLAN z udziałem TOP-owych producentów. Nasi Klienci migrowali swoje platformy sprzętowe na nowe urządzenia lub poszerzali przestrzeń storage’ową (często dwukrotnie), przyspieszali pracę aplikacji m.in. dzięki inwestycje w macierze All-Flash.
W 2019 roku dołączyło do naszego zespołu aż 7 nowych osób, począwszy od działu handlowego, w którym powitaliśmy Kamila i Olę. Mateusz i Arek dołączyli do Działu Serwisu i Outsourcingu Usług IT, Monika z kolei dołączyła do Działu Produkcji Oprogramowania na stanowisku Młodsza Testerka Oprogramowania, a Joanna od końca 2019 roku zajmuje się u nas logistyką.
Mijający rok to również trzy spotkania z cyklu Monolit IT Bowling Cup, w trakcie których gościliśmy przedstawicieli Dell EMC, Extreme Networks oraz Lenovo i Nutanix. Oczywiście sami również uczestniczyliśmy w wielu konferencjach nie tylko w Polsce, ale również między innymi w Budapeszcie, gdzie w konferencji Novathon uczestniczył Marcin Sikorski.
O Monolit IT Dream Team i sportowym podsumowaniu roku przeczytacie we wpisie Kamila Sarneckiego pt. ”Podsumowanie roku 2019. Monolit IT Dream Team”.
Warto wspomnieć oczywiście o wrześniowej konferencji Monolit IT pn. IT + użytkownik | chmura | bezpieczeństwo danych, która odbyła się w Hotelu Notera SPA w Charzykowych. O konferencji można by wiersze pisać. Kto był, ten wie. A jeśli dotarłeś już do tej części naszego podsumowania roku 2019, wpisz proszę w kalendarz termin konferencji 2020 tj. 24-25 września. Za organizację konferencji w tym roku odpowiedzialne będą: Anna Bławat – Świercz i Justyna Wojtaszczyk więc już patrząc na skład jest spore prawdopodobieństwo, że przejdzie on do historii
Zainteresował Cię ten wpis?
Chcesz dowiedzieć się więcej?
Marcin Sikorski
Menedżer z ponad 14 letnim doświadczeniem w obszarze wytwarzania oprogramowania. Brał udział w wielu różnych projektach IT pełniąc rolę programisty, lidera zespołu, ScrumMastera czy Project Managera. Dziś szef developmentu Monolit-IT.
Marcin.Sikorski(at)monolit-it.pl
Zobacz wszystkie artykuły danego autora »