Monolit-IT - Blog - szczegóły

Baza wiedzy

Podsumowanie roku 2020 cz.2. Dział Produkcji Oprogramowania

18.02.2021

Kontynuując zeszłotygodniowy wpis podsumowujący rok 2020 w Monolit IT, przygotowaliśmy dla Was krótkie zestawienie najciekawszych projektów zrealizowanych w ubiegłym roku przez nasz Dział Produkcji Oprogramowania. W obszarze software development’u działo się na tyle dużo, że wyodrębniliśmy jego podsumowanie do osobnego artykułu.

Dział Produkcji Oprogramowania Monolit IT zajmuje się serwisem oraz tworzeniem oprogramowania na zamówienie, jak i produktów własnych. Sztandarowe nasze produkty to: NetQM for HFC/GPON (zobacz >>) wspomagający monitorowanie infrastruktury HFC u operatorów telewizji kablowych, NetQM (zobacz >>) czyli system monitorowania jakości usług internetowych, a także Planner – system wspomagający zarządzanie czasem pracowników oraz SignaturiX (zobacz >>) – innowacyjny system odręcznego podpisu elektronicznego. Z uwagi na pandemię, największe zainteresowanie naszych Klientów wzbudził w ubiegłym roku system SignaturiX.

SignaturiX – system odręcznego podpisu elektronicznego

Rok 2020 pokazał jak istotne nie tylko z punktu widzenia oszczędności, wygody czy ekologii ale także ze względów zdrowotnych jest eliminowanie dokumentów papierowych w organizacji. Opuściliśmy nasze biura na rzecz pracy zdalnej. Nie chcemy a często również nie mamy możliwości druku i wysyłki dokumentów w formie papierowej. Tym bardziej, że możemy to robić wygodnie i bezpiecznie w sposób w pełni elektroniczny. W odpowiedzi na te oczekiwania już w kwietniu 2020 roku wypuściliśmy na rynek aplikację SignaturiX Mobile, dzięki której możliwe jest zdalne podpisywanie dokumentów przy użyciu zwykłego smartfona. Aplikacja, która w maju miała swoją premierę w sklepach Google Play i App Store jest uzupełnieniem naszego systemu SignaturiX – umożliwia złożenie podpisu biometrycznego, nie tylko przy pomocy rysika, ale także palcem. Wystarczy, że z pola podpisu dokumentu PDF wyświetlanego na ekranie komputera zeskanujemy odpowiedni kod QR np. naszym telefonem, a zamieni się on w urządzenie do odręcznego składania podpisu, także podpisu biometrycznego. Więcej na ten temat można przeczytać tu >>

Podpisywanie zdalne to jednak nie wszystko. Nadal nasze rozwiązanie jest najczęściej wybierane wszędzie tam, gdzie dochodzi do osobistego kontaktu z Klientem. Dzięki zastosowaniu odpowiednich tabletów oraz ich bieżącej dezynfekcji takie rozwiązanie sprawdza się również w sytuacji kiedy kontakt osobisty człowiek – człowiek jest niezbędny. Bardzo ciekawym przykładem takiego wdrożenia jest Klinika Beauty Skin. Samo wdrożenie opisane zostało przez nas w osobnym wpisie blogowym >>


A co jeśli chcemy podpisać dokumenty dostarczone przez kuriera? Czy możemy to także zrobić w pełni elektronicznie i bezpiecznie? Nasze wdrożenie w InPost dowodzi, że tak. Dzięki SignaturiX została uruchomiona usługa e-SmartCourier. Jest to pierwsza tego typu usługa na rynku. Dokumentacja jest doręczana do odbiorcy w formie elektronicznej i opatrywana podpisem biometrycznym na tablecie. Co ważne, do otwarcia elektronicznej przesyłki potrzebny jest kod SMS, który zna tylko odbiorca. Co za tym idzie, masz pewność, że nikt niepowołany nie będzie miał do niej dostępu, nawet sam kurier. To także koniec z zagubionymi przesyłkami, a czas dostarczenia dokumentów do podpisu ulega wielokrotnemu skróceniu. Po weryfikacji odbiorcy i dopełnieniu formalności, dokumenty elektroniczne zostają natychmiast zwrócone do nadawcy. Całość szybko, łatwo i bezpiecznie. Ciekawe? Zachęcam do odwiedzenia strony z opisem usługi i kontaktu z InPost: https://inpost.pl/e-smartcourier.

Wytwarzanie oprogramowania „na zamówienie”

W 2020 roku zaobserwowaliśmy także wzrost zainteresowania naszymi usługami w obszarze projektowania i budowy oprogramowania dedykowanego tzw. „systemów pod klucz”. Możemy tu się pochwalić kilkoma nowymi wdrożeniami. Skupię się na dwóch zupełnie różnych, ale równie ciekawych projektach, które pokazują jak szeroki wachlarz kompetencji jesteśmy w stanie zaoferować naszym Klientom w obszarze rozwiązań „szytych na miarę”.

Pierwszy z nich to projekt polegający na budowie nowej, bazującej na kalendarzu aplikacji dla monterów współpracujących z firmą PORTA KMI POLAND. Dedykowany system umożliwia planowanie i obsługę wizyt monterów, zgłoszeń serwisowych oraz odpowiednie raportowanie. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii webowych, aplikacja może być używana zarówno na komputerach, jak i urządzeniach mobilnych typu tablet, a realizacja wizyty może odbywać się także w offlinie tzn. bez dostępu do sieci Internet. Było to dla Klienta istotnym wymaganiem, z uwagi na fakt że usługi monterskie są czasami wykonywane na obszarach o bardzo słabym zasięgu sieci lub nawet jej braku. Dzięki doświadczeniom zebranym w 2019 roku przy budowie i wdrożeniu naszego narzędzia do zarządzania czasem pracy „Planner” wdrożenie przebiegło bardzo sprawnie, a Klient wyraził swoje zadowolenie poprzez pochlebne referencje.

Zupełnie innym, ale nie mniej ciekawym projektem, z którego krótkim opisem chcielibyśmy się podzielić, było wytworzenie dla jednego z wiodących koncernów paliwowych, aplikacji mobilnej służącej do płatności za paliwo przy dystrybutorze. To kolejny projekt, w którym wspieramy naszych Klientów w procesach mających na celu minimalizowanie ryzyka zakażenia COVID-19. Dzięki nowej aplikacji mobilnej (Android i iOS) kierowca może zapłacić za zatankowane paliwo używając swojego telefonu, bez konieczności wchodzenia na stację paliw i uiszczania opłaty w tradycyjnej kasie.

Serwis i audyt oprogramowania

Nie zapominajmy o serwisie oprogramowania który od wielu lat świadczymy dla jednego z największych w kraju ubezpieczycieli. Oprócz bieżącego utrzymania kilku ważnych systemów, zrealizowaliśmy u tego Klienta także kilka projektów powiązanych takich jak np. upgrade technologiczny, budowa nowych raportów czy audyty zmian realizowanych przez innych Dostawców.

Było o nas również słychać

Z przyjemnością chwalimy się również wyróżnieniami: w ubiegłym roku nasze autorskie rozwiązanie SignaturiX otrzymało największą ilością głosów i wyróżnienie w kategorii Nowe Technologie/Startupy w konkursie i plebiscycie TOP Produkt Pomorskie 2020 organizowany przez Dziennik Bałtycki. Dziękujemy bardzo wszystkim głosującym.

Jak już jesteśmy przy rozwiązaniach #paperless, to warto wspomnieć o współorganizowanym przez nas spotkaniu pn. „Cyfryzacja gospodarki – nowoczesne narzędzia paperless”, które odbyło się 18 czerwca ubiegłego roku. Wśród zaproszonych ekspertów byli między innymi: Katarzyna Olejniczak - Jakubowska, Szef działu SmartCourier - InPost; Tomasz Chomicki, Dyrektor ds. Rozwoju Biznesu - Samsung Electronics; Artur Miękina, Dyrektor Sprzedaży Projektów Kluczowych - Asseco Data Systems; Tomasz Ostaszewski, Członek Zarządu - Monolit IT; Marcin Sikorski, Dyrektor Działu Produkcji Oprogramowania - Monolit IT; prof. UO dr hab Darek Szostek, Partner - Szostek_Bar i Partnerzy.

W listopadzie z kolei mogliśmy się pochwalić nową stroną internetową rodziny rozwiązań NetQM (nowoczesne narzędzia internetowe do analityki usług i przemysłu), czyli NetQM for HFC/GPON (dawne HFC Monitoring), NetQM Data Retention System, NetQM for IoT, NetQM for ISP. Zapraszamy na stronę: https://netqm.tech/

Perspektywy na rok 2021

Rok 2020, mimo iż trudny ze względu na pandemię i zdalną pracę, był dla naszej Działu Produkcji Oprogramowania bardzo owocny. Obfitował w nowe, ciekawe wyzwania, a co niemniej istotne, cześć z nich pozwoliła nam dołożyć swoją niewielką cegiełkę do ograniczenia emisji wirusa SARS-CoV-2, czy to w obszarze „paperless” czy w obszarze wytwarzania dedykowanych aplikacji dla naszych Klientów.

A co dalej? Nie zwalniamy tempa! W 2021 planujemy nowe, równie ciekawe projekty i wdrożenia. Mając na uwadze długofalową strategię naszej organizacji chcemy być nadal postrzegani jako firma nowoczesna i proekologiczna. Stąd w bieżącym roku planujemy nie tylko wdrożenie SignaturiX w Punktach Obsługi Klienta jednej z największych grup medialno-telekomunikacyjnych w Europie, ale także budowę i wdrożenie nowego systemu w obszarze zielonej energii. O szczegółach będziemy informować.

Zainteresował Cię ten wpis?
Chcesz dowiedzieć się więcej?

Marcin Sikorski

Marcin Sikorski

Menedżer z ponad 14 letnim doświadczeniem w obszarze wytwarzania oprogramowania. Brał udział w wielu różnych projektach IT pełniąc rolę programisty, lidera zespołu, ScrumMastera czy Project Managera. Dziś szef developmentu Monolit-IT.

Marcin.Sikorski(at)monolit-it.pl

Zobacz wszystkie artykuły danego autora »